Sunday, October 15, 2023

Bali plussid ja miinused

Täna hommikul kell 8 võttis meid villa-hotelli autojuht peale, et üheskoos lennujaama sõita. Küsisin talt veel igasugu küsimusi kohaliku eluolu kohta, et Bali osas paremat vaadet saada.

Ta rääkis, et neil on villa osas pere-ettevõte. Tema äi on juhataja ja naine tegeleb broneeringutega. Äial on ka äripartnerid - investorid Austraaliast ja Uus-Meremaalt. Balil võib ettevõtet ja maad omada vaid kohalik elanik. Investeerida saab läbi kohaliku fondi.

Juht Kadekil on 3 last: 8-aastased kaksikud ja 2-aastane pesamuna. Kõik on poisid. Poisid käivad koolis, väike on kodus. Lapsed ei lähe tavaliselt Balil hoidu enne 4-aastaseks saamist, emad on kodus nii kaua või siis tegelevad nendega vanavanemad, kes samuti tihti laste juures elavad. Kadeki omad elavad tema juures. Eelmisel põlvkonnal pidi veel palju lapsi olema, näiteks 5 või 7, aga praegu on tavaline 2. Jälle see moderniseerumine - põnev!

Oma põnniga templi ees:

Minu nägemus Balist on jätkuvalt ebaselge ja ma lõpuni ei otsustanudki ära, kas mulle see koht meeldib või ei.

Bali plussid:

1. Bali on nii mitmeski mõttes odav puhkuse sihtkoht. Mopeedi rentisime 8 euro eest päev, pitsa maksis restoranis 5 eurot (isegi 2,5 oli ühes kehvemas), veepudeli sai 30-60 sendi eest. Kütuseliiter oli 60 senti. Enamiku vaatamisväärsuste sissepääse eest maksime umbes 1,5 eurot. Massaaž on eriti odav - tunni hind on umbes 6-10 euri, Euroopas täiesti ulmeliselt väike summa. Kahe magamistoaga uhke villa eest maksin 750 euri 6 öö peale, mis pole kõige odavam, aga arvestades koha luksuslikkust, siis ikkagi on. Odavus oli ka Ville meelest koha kõige suuremaks plussiks.

2. Bali on soe. Kellele troopiline kliima sobib, siis ideaalne. 30 kraadi, kõrge niiskustasemega koht. Meil endal vedas ilmaga eriti, sest vihma sadas vaid öösiti.

Välivannituba on nii-nii lahe!

3. Inimesed on väga soojad ja sõbralikud. Seda pidas Hannah suurimaks plussiks. Viisakus, naeratused, tagasihoidlikkus. Kindlasti on neid, kes petta üritavad, aga suuremas osas tundsime, et inimesed on meie poolt.

Eilne teenindaja, kellel nimeks Ema:

4. Balil on suur jooga- ja vaimsuse kogukond, korraldatakse laagreid ja õpitubasid, tervendajad pakuvad oma teenuseid. Ka kohalike seal on vaimsust ja sidet loodusega tunda, juba hinduismi pärast. Kadek rääkis, kuidas balilased usuvad, et suurte puude sees on head vaimud ja et puid ja vaime kaitsta, ümbritsevad nad need riideribadega. Seda oli igal pool näha ka. Ka uste ette asetatakse andameid iga päev, mis meiesugustele küll ebamugavusi põhjustas, sest juhtusime jälle neile miniatuursetele lillebukettidele peale astuma, aga samas oli ka ilus.

Üks nunnu hommikune troll hommikuse lillebuketiga ukse ees:

Templikujudest puudust ei tule:

5. Balil on palju värsket kohalikku kraami. Puuviljad, kohalik müsli, kohalikud kehahooldustooted. Jälle nagu meepott ainult orgaanilisi tooteid tarbivatele inimestele.

6. Võrreldes suurema osa muu Kagu-Aasiaga, on Bali siiski puhtam, Ubud eriti. Iga nurga peal pühitakse ja toimetatakse, et ikka ilus välja näha. Kadek rääkis, et neid hulgalisi templeid hooldab ka kogu küla üheskoos. Kui midagi katki läheb, siis tehakse korjandus ja parandatakse ära.

Bali miinused:

1. Liiklus on õudne. Õudne ja aeglane. Ummikud, mopod ja autod läbisegi, kõnniteed olematud, valgusfoore väga vähe. Liiklus on ka vasakpoolne, mis Eestist tulles segadust tekitab.

Mulle tegelikult väga meeldib mopoga sõita, aga eelistaks tunduvalt rahulikumat liiklust ilma ummikuteta:

2. Kõike ei saa - just selle liikluse tõttu. Kui tahad Ubudi vaimsust ja hipikogukonda, siis mere ääres käia on raske. Kui tahad merelõbustusi, siis peaksid kuhugi mere äärde ööbimise võtma, aga siis jääd jälle Ubudi boho-elust ilma. Kui oleks olnud 2 nädalat, siis oleks ühe Ubudis veetnud ja teise kusagil mere ääres.

Vahel oli tunne, et meie villa ongi selle Bali juures kõige parem asi:

3. See suur turistidehord ikka häirib. Tobe öelda turistina, aga oli keeruline küll. Bali on selline sotsiaalse staatuse sihtpunkt, millest kõik oma piltidega viimast võtta üritavad. Igaühele oma, aga siiski - liiga hull.

4. Sularaha on vaja, kaardiga läheb automaatselt 2-3% juurde ja tihti sellega maksta ei saagi. Sularahaautomaadist saab korraga maksimaalselt 3 miljonit kohalikku raha välja võtta ehk umbes 180 eurot.

Osaliselt ikka veel täiesti külaelu:

5. Enamike eestlaste jaoks on 30 kraadi 80% õhuniiskust siiski liig - väsitab kiiresti.

6. Templitesse sisse ei saa. Enamikul oleks suva, aga ma lootsin ikkagi, et võin rohkem ringi vaadata.

Ahvide nägemine mulle väga meeldis:

Mina ise arvan, et Bali sobib reisiks siis, kui oled näiteks paarina tulnud - saad mööda saart ringi tuuseldada, saad ka niisama kusagil aega veeta, vabadust on palju. Sobib väga hästi ka üksikule inimesele, kes eelistabki näiteks kaugtööd teha, joogatundidest osa võtta, veidi teistsugusemas keskkonnas elada. Perega tulles võtaksin ise AI hotelli kusagile mere äärde ja peesitaks seal. Samal ajal eestlastele jälle - no kas on vaja Balile tulla, et rannapuhkust nautida? On palju lähemal asuvaid kohti, kus sama asja pakutakse.

Eneseotsingute jaoks oleks Bali päris hea:

Tõenäoliselt Balile mu teed enam ei vii, aga mul on väga hea meel, et lõpuks ära nägin. Indoneesias tahan aga kindlasti rohkem ringi reisida. Nägin kunagi ühe mu lemmikblogija postitusi pealkirjaga "Indonesia beyond Bali" ja see on täpselt see, mida isegi teha tahan. Tahan külastada veel paljusid-paljusid saari sellest 17 000 saarest koosnevast arhipelaagist. Hea meelega võtaks lausa kuu-kaks, et muudkui saarte vahel ringi reisida. Ville, teeme ära kunagi? Usun, et kui randa saab, siis Ville tuleb.

Bali lõpupilt:

Tänane päev on läinud kenasti ja mõnusalt sündmustevaeselt, lendasime 4 tundi Balilt Austraaliasse ja nüüd oleme juba siin, meie Cairnsi AirBnBs. Sellest kõigest aga juba homme. Eestiga on ajavahe lausa 7 tundi. Head päeva, sõbrad, meil on juba täitsa õhtu käes.

Helka said...

Jaa, Bali plussid ja miinused ilusti ära loetletud. Samas- minul kaalusid plussid Bali üles! Igatsen kunagi elu jooksul veel sinna sattuda... (ma tavaliselt ei taha ühte kohta mitu korda, sest maailmas on nii palju veel avastamata maid.) Kindlasti läheks kellegiga, kes on samasugune "hull" nagu mina- tahab ringi tuuseldada!

Äge! Ma arvan, et igaühel on erinevate kohtade osas lisaks üldistele plussidele ja miinustele ka veel mingi sisemine tunnetus, et mis sobib või mis mitte. Mulle näiteks Hawaii väga, väga meeldib, aga tean inimesi, kes üldse ei haakunud.